Dende lo altu la
islla la arrecha forma del faru desafía’l temporal. Imperturbable, nun cesa nel
llabor, unviando a la mar el so rayu de lluz a la gueta dalguna nave perdía. A
los pies, nos prietos cantiles, escachen les foles ensín da-i respiru. Ente
turbonaes de vientu que tarazen la mar con milenta llínies blanques, llega una
fola. Subi p’ente les peñes del pedreru, esguilando cantil arriba llanzando
cachones en toles direiciones. Golpea escontra la roca con ruxíu prolongáu.
Dempués, retirándose de vuelta a la mar, el crepitar de la efervescencia, de
les burbuxes d’aire qu’escapen d’ente los requexos de les peñes, del agua que
vacía’l espaciu ente los regodones. El blancu mantu d’agua burbuxeante que dexa
la mar que fuxe. Pero nun ye una retirada definitiva. La siguiente fola aporta
ocupando’l tarren dexáu pola anterior, y vuelta a empezar.
Pente les cueves,
a los pies de los cantiles entra la mar. Puxa’l aire que sal a presión por un
furacu nel techu. El soníu, el salitre qu’esparde perende, la fuerza del bufíu
asusta. Naide nun ye a acercase. Pero nun ye namás que la bravura de la galerna
la que amedrenta a la xente. Güei ye nuechi de galerna. Güei ye la nuechi del
home marín.
Ye la mar fonte inacabable de mitos y
lleendes, munchos de los cuales repitense en cualisquier llugar del planeta. El
so desconocimientu, la enorme complicación que supón la navegación en tiempos
nos que’l satélite, el radar o les cartes elleutróniques nun pudieren ser más
que obres del Diañu, asina comu la indefensión ante les fuercies desataes n’una
mar embravecía llevaba a la xente de mar a creyer na esistencia de munchos
seres que desplicaren lo que asocedía. Asina, amás de les famoses serenes que
encantaben a los marinos colos sos cantos hasta facelos naufragar en baxos y
cantiles y los monstruos xigantescos que afundíen les naves, esistía toa una
riestra de seres que poblaben los fondos marinos: tritones, xigantes,
culiebres...
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Serena nel capitel de la ilesia de San Vicente de Serrapio, nel conceyu Ayer. |
N’Asturies ye curiosu que, pesie a ser un
territoriu de atávica rellación cola mar, los mitos y lleendes marines tan
angüeñu menos espardíes que les terrestres. Mientres que’l Cuélebre, el Nuberu
o la Xana son perconocíos, el Pataricu o’l Home marín alpenes atopen sitiu nel
recuerdu de la xente. Caltiense vivu, eso sí, en dalgunos llugares concretos de
la xeografía. Curiosamente, estos llugares non siempre tan na cercanía de la
costa.
Por toa Europa esisten munchos mitos d’homes
pexe, pero nun toos son iguales. Bona parte d’ellos fain referencia a los tritones,
seres metá home metá pexe, al xeitu del machu de la serena. Sin embargu,
mayoritariamente espardíos pola Europa atlántica, fain referencia a unos seres
que, pesie a vivir nel agua, caltienen les dos pates y la forma humana, pero
tienen el cuerpu cubiertu d’escames, la testa calva ya’l pelu les barbes enguedeyáu
con algues. Además, tien nel so haber un falu de grandes dimensiones. Aunque en
d’ambos casos atopámonos con homes pexe, en realidá taríamos ante dos mitos
distintos, y non solu pola diferencia anatómica, sinón pola mesma naturaleza
del ser.
El home marín nun ye’l machu de la serena.
Más aún, nin siquiera esiste fema pa esti ser, polo que, presa de gran luxuria,
tien que adentrase na tierra a la gueta de dalguna muyer a la que violentar y
satisfacer asina la so ansia sexual, ensin que estos alcuentros supongan la
concepción d’ún vástagu. Nun tienen finalidá reproductora sinón simplemente
lasciva. El home marín ye además un ser básicamente malignu, del que tóo lo que
se diz ye cosa mala. Por otru lláu, nun siempres tamos ante un ser d’otru
mundiu, sinón que munches vegaes desplícase el home marín como la hestoria d’ún
home normal que un día adentrose na mar pa nun tornar, adautándose al mediu y
sofriendo delles tresformaciones comu la piel escamosa.
Esta última axústase al que de xuru ye’l casu
más conocíu d’home marín nel Cantábricu, el del home pexe de Liérganes, en
Cantabria. La hestoria recoyola el Padre Feijóo na so obra “Teatru críticu
universal” y ye curioso, que siendo esti gran eruditu tan críticu col
irracionalismu, la mitoloxía y la superstición, diera-i verosimilitú a esta
hestoria ensín ponela en cuestión apurriendo amás una bayura de datos y
detalles increíble. Resumiendo, la hestoria del home pexe de Liérganes ye la
que vien darréu:
En Liérganes, pueblu cántabru a la vera´l
ríu Miera, vivía a metanes del sieglu XVII (la obra de Feijóo foi escrita
ente 1726 y 1740) un matrimoniu formáu por Francisco de la Vega y María de
Casar con cuatro fíos. Tras morrer el maríu la muyer unvió al segundu de los
fíos a Bilbao a deprender el oficiu de carpinteru. Tando ellí el rapaz, llamáu
Francisco de la Vega y Casar, na viespora de la nuechi San Xuan de 1674, foise
nadar con unos collacios al ríu. Dempués de desnudase el mozu metiose nel agua
y púnxose a nadar ríu abaxu hasta desapaecer. Como paez ser que yera bon
nadador los collacios nun se preocuparen d’elli hasta pasaes delles hores. Como
nun tornara pensaren que se hubiere afogao.
Cincu años dempués, en 1679, unos pescadores
gaditanos alvirtieren un estrañu con aire humanu que nadaba nes cercaníes, pero
al dir a acercase desapaecía ente les foles. Esta misteriosa conducta repitiose
durantre varios díis deseguíos hasta que, a la fin, foron a apresalu tres de
echai pedazos de pan a mou de cebu y cercalu coles redes. Al subilu, vieron con
sospresa que yera un mozu roxu, fuerte, cola piel pálida ya una riestra escames
que-i cubría’l espinazu y otra que dende’l pescuezu baxaba-i hasta’l estómagu.
Los pescaores llevaren al mozu hasta’l conventu de San Francisco au lo
esconxuraren e intentaren saca-i dalguna información ensín más ésitu que la
pallabra “Lierganes”. Enteraos por un montañes afincáu en Cadiz que ellí
esistía un pueblu con esi nome y que cincu años antes hobiere desapaecío na mar
un mozu llamáu Francisco de la Vega decidieron retornalu pa eses tierres por si
daquién lu conociera.
El casu ye que al llegar al pueblu dirixose
dafechu a la casa au vivía María del Casar con dos fíos que reconocieren n’elli
al so hermanu Francisco. Durantre 9 años Francisco vivió en Liérganes ensín
falar más que unes poques pallabres pa pidir comida, vinu o tabacu. Nun se
vistía o calzaba sinón-i lo mandaben y non mostraba interés por ná. Finalmente,
un bon día volvió a desapaecer adentrándose na mar sin que volviere a sabese
d’elli.
La
hestoria del home pexe de Liérganes comu ya se dixere difier del mitu
asturianu. Al home silente, inofensivu del relatu de Feijóo contraponse-i el
del ser malignu de les costes asturianes que france los apareyos de los
pescadores, escuerre a les muyeres pa satisfacer les sos baxes pasiones y gusta
de comer la carne de los neños. Muévese cola mesma facilidá por mar y por
tierra y tamién da-i por prender fueu a payares y colleches.
Home
marín,
home
marín,
sale
da cova
y cómeme a min.
Ente los relatos recoyíos polos estudiosos
del folclore local, llama la atención el recoyíu por Jesús Evaristo Casariego,
nel que refier que nos díis de turmenta, un home del mare de L.luarca subía al
conceyu Tineo col sátiru enfotu d’atacar a les moces. Asina, en 1799 diose el
casu de que apaeciera una muyer esfondada, gravemente fería, a resultas de lo
cualo terminara morriendo. Nun se atopare culpable dengún polo que al final
achacose a un asaltu del home marín. Amestando sucesos reales, el
desconocimientu ciertu de los fechos asocedíos y la tradición local
terminamos por tener un mitu vivu.
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La costa astur, escarpiada y llena de cueves y furados, yera un llugar ideal pa que se abellugaren los homes marinos durantre les nueches de galerna |
Del vecín conceyu de El Franco, recoyío na
obra “El Franco y su concejo” de Marcelino Fernández y Fernández, vien otra
hestoria del home marín. Les moces del llugar tinían que dir a por agua a una
fonte cerquina d’una playa. Un home marín siguiales, xixilando y quedándose al
acechu. Si dalguna quedaba sola esti ser apresábala pa abusar d’ella. Delles
vegaes lo fixera, polo que los vecinos fixeron por dai caza. Llograronlo tres
dellos intentos, conduciendo al home marín a prisión, onde terminara morriendo
de pena al vese priváu de llibertá y tar llueñe de la mar.
Quiciaes nos sirva esti últimu relatu pa
establecer una comparanza cola salú del mitu angüañu. Alloñao de la mar el home
marín termina languideciendo na so celda hasta morrer, asina como languidez el
so recuerdu ente la memoria coleutiva del pueblu asturianu, principalmente d’aquel
que mora a orielles de la mar.
no sirve
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