Guetar n'esti blogue

domingo, 2 de septiembre de 2012

L'Aramu, onde'l calizu reina

     Sierpea la carretera pol valle Quirós. Atrás voi dexando pueblos y concejos. Biesques, praos y banzaos. A manzorga, les estribaciones de la senra l’Aramu, el indubiable protagonista nel paisax de l’Asturies central. Dexó tres de mi Bárzana, la capital quirosana. Ante mi Santa Marina, onde años va pasare per bonos ratinos tomando cañes na desapaecía Tabierna Folk. Ufiertenseme tres opciones, L.lindes, Ricáu o L.lena. Esta ye tres la que voi. Desvíome a manzorga camín de L.lanuces, ún d’esos pueblos tan guapos que s’esparden per estos montes y estos valles. Pueblos de cases solariegues, cases de piedra y maera, bien conservaes, calteniendo la armonía col entornu y faciendo d’ellos pequeñes puertes d’acesu al pasáu agrariu del valle’l ríu Trubia.

     Sigo conduciendo col destín bien marcáu na mente. Alló, a mandrecha albidrase no cimeru un monte les ruines de la Capiella San Xuan, llevantá en dómina medieval sobre les ruines d’un castru. Más pa’l fondu, les pindies laderes de Peña Rueda. Tres d’ella esa ayalguina de la ñatura astur que son los puertos de Güeria, un enclave paradisiacu a los pies del Güertu’l Diablu. ¡Que desgracia del asturianu que teniéndolo tan cerquina nun lo conoza!

     Al llegar al alto la Cobertoria veo la pista hormigón que conduz a L.lagüezos, el famosu práu de la fiesta’l corderu.

     Dexo el coche aparcáu a la vera la pista. Dende equí ye más prestoso dir caminando.

     Dicin que’l mesmu nome de Aramu sedría d’orixe prerromanu y que bien pudiere tener un calter relixosu, y tar referíu a dalguna deidá astur. Yo nun lo sé, pero bien ye ciertu que esos montes tuvieren gran importancia na hestoria d'esta tierra, tanto no económicu comu en cuestiones de calter relixosu. Asina dende los yacimientos mineros de cobre de L.lamo a los complexos megalíticos espardíos a lo llargo la senra y nos cordales secundarios. Yo nun creo en maxa, pero si toi convencíu que hai llugares nos que ún pue fundise cola tierra, colos árboles, ún sitiu d'esos que fai sentite que formes parte d'elli ya elli forma parte de ti. L'Aramu, colos sos cordales de calizu frayáu, paisaxes kársticos desnudos, ye ún d'ellos.

Un de los dólmenes de la Mata'l Casare
      Los pies conocen el camín abondu andáu. Delles vegaes lu fixeren ya. La pista termina por perder el formigón pa pasar a la tierra y el grijo. Crestones pétreos francen la probe tierra de escasa vexetación. Malpenes hai árboles na parte cimera. Casique tou lo que se ve ye matu: gromos, escobes, argomas, brezos, piornos y gorbizos. Sicasi dalgún xardón, y alló, nun llugarín más baxu mirando pa'l valle L.lena, una mata ocalitos que nun debiera tar ehí. Xunto a esos ocalitos, tapecíos polos altos felechos del branu, los dólmenes de la Mata'l Casare, dos de los pocos dólmenes astures que conserven la cobertera en so llugar.

     L.laguezos, tremao de dólmenes y túmulos, les cicatrices de les cates de los arqueólogos entá visibles onde los matos nun les tapecieren. Llábanes de piedra asomen ente la vexetación indiferentes al güeyu profanu. Ortostatos de cámares dolméniques que yos dicin al caminante el valir que estos cumales tuvieren nel sentir relixosu del astur neolíticu.  

Panorámica dende la collá los fitos
      Nel colláu los Fitos, col so cromlech de xuguete, el camín torna a baxar. Dende ehí, los valles de Quirós, de Riosa, L.lena, la peña Sobia, milenta montes y montañes, cordales que taracen esta tierra comu les engurries el rostru l’ancianu. Cordales calizos de valles estrechos, llagos, mayaos y foces. Testigos del pasu de los homes que dende antigüu pasaren por esti país, dexando la so robra en forma pintures, dólmenes, ilesies, castros y castiellos, corros y brañes.

     Siguiendo'l camín aporto a la altura'l colláu Cimeru cola cerreterina de montaña que, dende la vertiente l.leniza de la Cobertoria conduz a la cume´l Gamoniteiru.

     Pol momentu tengo que siguir pola carretera, a la solombra Peñapodre, pero deseguida tomo un desvíu, a mandrecha, una caleya mal trazá, fecha pol ganáu que pastia equí, que baxa hasta´l fondu la veiga los Veneiros, un vallín ciegu, nun se si d'orixe glaciar comu'l que ocupa la cima'l Monsacru o una depresión kárstica de gran tamañu. Lo braeramente importante ye'l llugar en si mesmu. Un vallín de yerba verde vivu, densa pero de pocu altor, con forma d'arcu, rodiáu por pindios cumales de calizu peláu, y na que na parte más fondera alcuéntrase la llaguna Veneiros y delles cabañes pal ganáu, dalgunes entá de muries recies y teyau firme, otres, abatíes pol pasar de los años, les inclemencies meteorolóxiques ya'l escaezu del home que refugó del ganáu pa trabayar nes mines que arrincaben a esta tierra carbón, cobre y fierru. La veiga los Veneiros, fermosura tricolor: verdes los pastiales, grises los cumales circundantes ya'l azul del cielu de branu.

Llagu na veiga los Veneiros
      Pasáu el llagu au se refresca del sol del branu dalgunos caballos sueltos, dexaes detrás les cabañes de piedra, tornase pindia la campera pa llegar a un collaín a mediu camín ente Peñapodre y el Gamoniteiru. De nueves tamos al pié la carretera. En frente, un nueu vallín, otra campera de verde yerba rodiá de peñascales calizos, nel que destaquen los cierros pal ganáu y un par de cabañes. Tamos na braña la Bargaña. 

Cierru pal ganáu na Bargaña
      Siguiendo ya pela carretera, coles antenes de radiotelevisión al fondu, aportamos al Gamoniteiru, el coral del Aramu, el picu más altu la senra con 1791 metros. La panorámica, brutal. La cuenca’l caudal, los montes somedanos, Uviéu y al fondu, ente la borrina, Xixón ya’l mar. Al llau, el picu Xistras, otru colosu de la senra, con 1765 metros. Ente ellos otru más de los llugarinos máxicos del Aramu, el l.lagu la cueva. Deseguío el Angliru, famosu nel mundiu enteru, la Gamonal y munchos otros de menor porte pero d’igual prestancia.

Al fondu, la carreterina que dende La Cobertoria sube al Gamoniteiru al pie de Peñapodre
      Sentáu enriba una peña, tranquilu al calor de la tarde, con un país tendíu a los pies. Paez durmíu de tan tranquilu. Esnalo, esnalo fondu, enanchando los polmones col aire fresquino que sopla no altu, ciarrándo los güeyos y dexándome llevar pol sele soníu de les montañes: el cimblar de los cencerros de dalguna vaca nuna campera no llonxano, un ferre o una zapiquera nos cielos, el xiblar del aire ente les antenes. Abro los güeyos y miro. Embaxo, en direición pal valle’l Güerna, sube una columna de fumu prietu. Oíse un volaor. Y entós daste cuenta que non, que esi país nun ta durmíu, y alló baxo, polos valles de les cuenques, les llaneres del centru y les rases de les mariñes el sangre se mueve, llate’l corazón, y los asturianos siguen somorguiaos na so llucha diaria por vivir, por que nun nos quiten lo que ye de nos, por nun tener que tornar a baxar la cabeza, siervos ante señores.

     Y güei comu ayeri, l’Aramu sedrá testigu d’esta hestoria.

La veiga los Veneiros col llagu

2 comentarios:

  1. Preciosa entrada. Mi familia es de Vil.lar de Cinfuegos, un pueblín que está bajo la Cobertoria, camino de L.lindes.
    Un saludo.

    ResponderEliminar